Miten avantouintia harrastetaan?

14.1.2013

Avantouinti on Suomessa suosittu harrastus. On arvioitu, että Suomessa avantouintia harrastaa 120 000 ihmistä avantouintipaikoilla ja saman verran vielä omilla mökeillään.

Miehet ja naiset ovat yhtä innokkaita avantouimareita. On kuitenkin paljon niitäkin suomalaisia, jotka eivät voi tajuta koko lajin viehätystä. Avantouintia perustellaan usein sen terveysvaikutuksilla, mutta aktiiviset uijat löytävät myös muita syitä.

Varusteet

Avantouinti ei ole kovin kallis harrastus. Yleensä avantouintipaikkojen perimä maksu on samaa luokkaa kuin uimahallien maksut. Pakollisina varusteina uimarilla on oltava tietysti uimapuku ja pyyhe. Näiden lisäksi kokeneilla avantouimareilla on usein kuitenkin omat kikkansa, yksi niistä on jalkimet, jotka on valmistettu neoprenistä. Tavalliset rantasandaalit tai villasukat käyvät kyllä tähänkin, kunhan ne pysyvät jalassa myös vedessä. Kengät lämmittävät jalkoja, varsinkin jos uintipaikalla ei ole avantoon johtavaa lämpömattoa.

Ainakin monilla naisilla on avantouintireissulla mukana myös virkattu hattu, koska kuumat löylyt polttavat hiuksia ja korvia. Myös käsineitä on syytä käyttää, varsinkin jos ulkona metallikaiteita ei ole suojattu. Saunassa istuskelun lisäksi myös ulkona on uinnin jälkeen mukava istahtaa. Tätä tarkoitusta varten on hyvä olla mukana istuinalunen, joka eristää myös kylmältä (esim. vaahtomuovinen pefletti). Uinnin lopuksi tietysti pesuvehkeet sekä lämpöiset vaatteet (ja pipo!) kruunaavat avantokokemuksen.

Tekniikka

Avantouintia ei kannata lähteä suin päin kokeilemaan. Tässäkin lajissa on omat niksinsä, joihin kannattaa tutustua välttyäkseen ikäviltä kokemuksilta. Aloittelijoiden kannattaa aloittaa avantouinti jo syksyllä (vaikka jäistä ei ole vielä tietoakaan), näin keho tottuu pikku hiljaa viilenevään ilmaan ja veteen.

Kipeänä, nuhaisena tai alkoholia nauttineena avantoon ei saa mennä. Saunasta avantoon tai toisinpäin ei tulisi mennä kovalla vauhdilla, koska elimistön pitää antaa tottua lämpötilan vaihteluun. Sydämelle näin iso lämpötilan vaihdos käy raskaaksi, jos ei anna hiukan aikaa sillekin totutella.

Se, kuinka monta kertaa ottaa löylyt ja käy avannossa, on yksilökohtaista. Kuuntelemalla omaa kehoaan oppii tietämään melko hyvin, missä kohtaa pitää lopettaa. Oma keho on paras valmentaja avantouinnissa. Useimmat uimarit käyvät avannossa vähintään neljä kertaa ja saattavat viipyä siellä pitempäänkin. Aloittelijalle riittää pari lyhyttä kertaa, muutama sekuntikin voi olla ihan riittävä.

Avantoon ei mennä varsinaisesti uimaan, eikä päätä kastella. Vedessä kannattaa tehdä pieniä uintiliikkeitä lähellä portaita, jotta pääsee nopeasti ylös, jos siltä tuntuu. Oikein kylmässä vedessä 10 sekuntia on jo pitkä aika. Ensimmäisillä kerroilla hengitys tuntuu salpautuvan, mutta tämä reaktio ei ole vaarallinen, ja se menee ohitse.

Jos avantoon menee ilman saunaa, kannattaa lihakset lämmitellä hyvin esimerkiksi hiihdolla tai sauvakävelyllä. Aloittelijoille yleensä mukavampi tapa aloittaa on mennä avantoon saunasta.

Terveysvaikutukset ja muut hyödyt

Lämpötilanvaihtelu lisää stressihormonien eritystä, ja tämän hormonin eritys virkistää ja piristää. Lisäksi avantouinnin vaikutukset verenkiertoon ja kudosten aineenvaihduntaan hidastavat vanhenemista ja tekevät hyvää iholle. Avantouinnin on tutkittu laskevan myös verenpainetta. Nämä terveysvaikutukset kuitenkin katoavat, kun avantouinti lopetetaan. Avantouintia käytetään myös hoitomuotona joissakin reumasairauksissa.

Kaikille avantouinti ei sovi. Erilaiset sydän- ja verisuonisairaudet voivat olla este tälle harrastukselle. Jos kärsit jostakin sairaudesta, kysy ensin lääkärin mielipidettä avantouinnin sopivuudesta sinulle.

Avantouinti on monelle sosiaalinen harrastus. Säännöllisesti avantouintipaikalla käyvät oppivat tuntemaan toisensa, eikä saunassa koskaan ole hiljaista. Uintireissun jälkeen on raukea ja hyvä olo, ja unikin tulee helposti.