Avantoon

14.1.2013

Avantouinti on vanha luonnonparannusmenetelmä ja sitä käytetään edelleen itsehoitokeinona. Harrastajan on kuitenkin kuunneltava kehoaan ja tunnettava rajansa.

Avantouinti on nyt ennen näkemättömän suosittua. Yli 100 000 suomalaista käy avannossa säännöllisesti. Jos mieli on maassa tai energiaa on liikaa, niin avanto voi auttaa. Avantoon jää stressi, mielipaha, säryt ja kivut. Monille se on myös uusi kokemuslaji, jolla voi mitata oman rohkeuden rajoja ja saada elämyksiä.

Noin joka kolmas avantouimari on aloittanut harrastuksensa terveydellisistä syistä hoitaen särkyjä tai ehkäisten sairauksia. Turkulainen 32-vuotias Lauri Leikas sairasti AVH:n 10 vuotta sitten. Isä, äiti ja pikkuveli houkuttelivat häntä kokeilemaan avantouintia.

Kylmän ja kuuman vaihtelu vauhditti isän verenkiertoa ja samoja vaikutuksia myös Lauri huomasi

alkuun päästyään. Kylmässä vedessä ihon pintaverenkierto ja raajojen ääreisosien verenkierto heikkenevät voimakkaasti. Se aiheuttaa raajojen lihaksissa hapenpuutetta, joka tuntuu kipuna, voimakkaimmin sormissa ja varpaissa.

- Jaloissa ja käsissä oli kova tärinä ja kylmä sai aikaan kramppeja, Lauri muistelee ensimmäistä kertaansa. Liukkautta estävät tossut tai uimakengät, pipo, pyyhe ja uimapuku ovat vakiovarusteita. Saunan jälkeen voi tulla vilu ja verensokerit ovat alhaalla. Juomapullo ja lämpimät vaatteet kannattaa muistaa.

Avantouinti rentouttaa, mutta kaikille se ei sovi. Kannattaa ensin neuvolla lääkärin kanssa. Avannossa uinti vaatii vuosien totuttelua, ja aina kannattaa aloittaa varovasti. Avannossa Lauri kastautuu 2-3 kertaa viikossa.

- Aluksi kastauduin vain portailla seisten toinen käsi kiinni kaiteessa koko ajan. Uimaan menin vasta muutaman kuukauden jälkeen, kun elimistö oli riittävästi tottunut kylmään, Lauri muistelee.

Laurin sairastettu aivoverenkiertohäiriö näkyy mm. kävelyssä; oikean puolen raajat eivät tottele käskyjä. Samassa seurassa käy uimassa myös kolme Laurin AVH:n sairastanutta tuttua. Tärkeää on, että avantouintiseurat ja paikalliset yrittäjät pitävät hyvää huolta turvallisuudesta. Laurin harrastuspaikan avantoon johtaa lämmittämällä sulana pidetty laituri, joka ei ole normaalisti liukas.

- Aluksi vanhemmat olivat aina vieressä varmistamassa ja auttamassa tarvittaessa. Nyt riittää, että

on muita saunojia, jotka tuntevat minut. Kiire ei saa olla, Lauri muistuttaa turvallisuudesta.

Lauri suosittelee kaikille avantouintia terveyden kannalta hyvänä lajina ja aikoo jatkaa harrastusta. Aktiivisen liikkujan harras toive olisi, että avantouinnin lyhyt rata ja lumilautailu saataisiin vammaisurheilulajeiksi.

- Kylmänsietokyky on parantunut paljon, lihasten spastisuus on lieventynyt, flunssa on pysynyt poissa, pakkasastma on vähentynyt ja nukun paremmin, Lauri kertoo.

Internetistä ja kirjallisuudesta löytyy lisätietoa lajista ja oman paikkakunnan avantouintiseuroja kannattaa tiedustella esimerkiksi oman paikkakunnan liikuntavirastosta.

Sari Kivimäki ja Helena Pietilä ovat liiton liikuntatyöryhmän jäseniä.